lørdag den 29. januar 2011

Examen de Clasificación

Heldigvis, havde Alicia fra SOS børnebyen slet ikke noget imod, at vi ændrede min arbejdstid til om eftermiddagen i stedet. De kan altid bruge en hjælpende hånd. I torsdags hang jeg også ud der om eftermiddagen, hvor der var en konkurrence i billedkunst. De skulle male eller tegne et billede med temaet "sommer - hvordan vi passer på vandet". Et ret svært tema, når det var i aldersrækken 2-13 år! 
      Men hold fast, hvor er der mange børn. Om formiddagen, når jeg er der, så er mere end halvdelen i skole eller til noget sommerkursus af en art. Om eftermiddagen er de alle der. Ca. 140 børn i alle aldre. De er lige så frække, som almindelig peruanske børn. Når man beder dem om ikke at genere deltagerne, så går der 2 min., og så er de tilbage.
      Jeg kommer til at savne de små børn. Jeg kan efterhånden alle deres navne. De er så søde og kærlige. Men at læse spansk bliver endnu federe. Men det er også ret dyrt, 1400 kr. pr. måned inkl. materialer. Men det er forhåbentligt det værd. Jeg tror, de udnytter, at det er udlændinge der læser det, og derfor er priserne højere end normalt. Her er det jo sådan, at man selv skal betaler for sit studier og de tilhørende materialer. De fleste studier koster 700 kr. pr. måned. Minimumslønnen er på ca. 1100, så I kan nok regne ud, at ufaglærte forældre ikke har råd til at betale for deres børns studier, så det er meget normalt, at man læser og arbejder fuldtid samtidigt.
      I går var jeg til en indledende "eksamen", som skal vurdere mit niveau. Den koster selvfølgelig også penge. Der er ikke noget her, som er gratis! Så fik jeg prøvet en 100 % multiple-choice test. Det var en blanding af grammatik og ordforråd. Jeg endte på avanceret (!!), det højeste niveau. Det jeg havde sværest ved, var nogle af ordene, som jeg ikke forstod. Fx var en af spørgsmålenen:

En _________ laver huse. 
a: et ord, jeg ikke kender, b: rengøringsdame, c: et ord, jeg ikke kender, d: et ord, jeg ikke kender..

Men jeg endte med at gætte det rigtige. Andre gange brugte jeg udelukkelsesmetoden. Det er sgu for nemt med multiple-choice, Supplerende, skulle jeg også fortælle lidt om mig selv. Men jeg er stolt af, at jeg nåede til det højeste niveau. Det kræver både, at jeg kan min grammatik, men også at jeg har et OK ordforråd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar