fredag den 14. januar 2011

Lille Sorte Sambo

Som lovet, skaffede tío Fidel mig en kattekilling. En hun, som er så tynd, at jeg kan mærke dens knoglerne i rygraden. Hun vil selvfølgelig ikke røre det tørfoder, jeg har købt, men spiser gerne vores rester af kylling, fisk og oksekød. Jeg kommer ikke til at tage den med mig hjem, men jeg tænkte, at det er bedre at give en kat et godt halvt år i sit liv, end at hele dens liv er middelmådigt. Hun piber hele tiden, den lille sorte mis, og har lopper. Papa holder også meget af hende, men driller hende meget. De har jo en anden kultur for dyrepasning. Dyr er understillet i forhold til mennesker, og skal generelt behandles som nyttedyr, en slags slaver, som lidt står menneske i gæld fordi vi tager os af dem. Og en kat er jo ikke særlig nyttig, de har dem mest til at spise kakerlakkerne og holde fx rotter på afstand. Så her er katte ikke et kæledyr, kun hos mig!
      Jeg er endelig ved at blive rask. Til sidst måtte jeg kapitulere og tage nogle af de piller, som mine onkler og tanter anbefaler. Generelt, vil jeg jo helst overleve uden indtagen af medicin. Men her er de vant til at proppe medicin i sig, ved selv de mindste ting, som fx forkølelse. Så i går tog jeg to piller og her til morgen havde jeg ikke længere ondt i halsen eller følte mig sløj. Så jeg må jo indrømme, at det hjalp. Så nu er jeg klar til at møde op i svømmehallen i morgen og bevise, at jeg godt kan arbejde som svømmetræner!
      Tía Maria har været på besøg de sidste par dage. Hun bor ca. en halv time herfra væk fra byen. Hun er på medicin, fordi hun de har fundet ud af, at hun lider af skizofreni. Så nu kan hun ikke arbejde og bruger sin tid på at besøge familiemedlemmer rundt omkring i hele Peru. Men hun har det godt, heldigvis. Hun virker klar nok i hovedet, bare lidt flyvsk en gang imellem og taler meget om fortiden. Hende og min skøre onkel Willy taler til gengæld meget godt sammen. De er ligesom på bølgelængde. Willy lider også af en psykisk sygdom, bare noget der ikke helt er så definerbart. Maria går og sparer penge sammen til at betale mamma 260 $. Penge hun engang lånte?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar