søndag den 16. januar 2011

Miraflores - Parque Kennedy

Miraflores er i Lima som at sige Hellerup, Gentofte. Efter de sidste par dages forkølelse, havde jeg det endelig godt nok til at tage lidt ud. Jeg vil rigtig gerne se de lidt rigere dele af Lima, fordi jeg alt for tit forbinder Peru med et u-land, hvor en krone tæller. Selvom dette er realiteten for en stor del af befolkningen, så er det fedt også at kende til de riges (los pitucos) hverdag, som er meget mere vestlig. Der er en stor klasseforskel stadig mellem los pitucos, som arvinger fra kolonitiden, og de indfødte. Blandt andet noget så fysisk som hudfarve. Men skellet mellem dem er så småt ved at blive udvisket, fordi de indfødte får mere og mere politisk magt, fordi de trods alt betegner langt over halvdelen af befolkningen. 
      Papá tog mig til Parque Kennedy (navngivet efter J.F.Kennedy), og der var både turister og pitucos. Der var selvfølgelig også McDonald's, Burger King og andre amerikanske fast food kæder. Der var også caféer med cappuccino og club sandwich, så jeg følte mig godt hjemme. Selvfølgelig var prisen fem gange dyrere end her i Zárate, men jeg kan ikke nægte, at jeg følte mig hjemme der. Selvom jeg har glædet mig så meget til at opleve Perú intenst, så er det vidunderligt, når maden eller miljøet er bare lidt familiært. Vi endte med at købe en isdessert og the på caféen og brugte hele 20 soles (= 40 kr.). Det var dejligt at se, at der også findes ordentlige og pæne steder her i Perú. Jeg er alt for meget i den fattige del af Lima!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar