søndag den 30. januar 2011

Psykologisk Evaluering

Det viser sig, at Edith har taget nogle kurser i psykologi, så i går fortalte hun mig facit på mine flotte tegninger, jeg tegnede for psykologen i SOS børnebyen.
      En mand i regnvejr symboliserer en person med problemer. Derfor er det meget vigtigt, at man tegner er paraply (yes, det gjorde jeg heldigvis!), fordi det betyder, at man er en person, der kan beskytte sig og passe på sig selv. Desuden gælder der for hver tegning, at den skal være realistisk, dvs. der skal altid være noget jord/grund, man står på, samt en adskillelse mellem himmel og jord. Det glemte jeg selvfølgelig. Jeg var så optaget af, at jeg ikke synes, mine evner rækker til så simple tegninger.
      Mht. tegningen med træet, hvor jeg ligeledes glemte at tegne en grund, der var det vigtigste, at man ikke tegnede rødder. Fordi rødder kan man ikke se, og hvis man tegner dem, er man en person med mange problemer, som man "ikke kan gemme væk"/håndtere. Desuden går de også op i, om man tegner tykke, smalle, kraftige streger osv. Alt hvad man gør, siger noget om én.
      Jeg prøvede at forklare Edith (min kusine, min onkel Miguels ældste og eneste datter), at jeg synes, at det var for let, at sige så meget ud fra de tegninger. Der må jo være nogle folk, som falder ud fra kategorierne, fx mig og mine mørke farver symboliserer jo ikke, at jeg er goth eller noget i den stil. Desuden er det tit i DK, at man kan se rødderne på et træ, så for en dansker er det meget normalt, at tegne et træ med rødder. Så der er helt klart noget kultur, der spiller ind. Fx Yggdrasil er billede, mange danskere har indprinter i deres hoveder. Det inkluderer jo rødder! Men det kunne hun ikke rigtig forstå, at man måske kunne være et særtilfælde, at tingene måske ikke er så sorte og hvide. Det fortæller jo lidt om kulturen her, hvor lidt de lærer at forholdene sig til tingene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar