torsdag den 20. januar 2011

Taller de tías

Navnet på projektet, jeg deltager i. "Taller" betyder værksted, og derfor er det et værksted, hvor las tías planlægger dagens forløb. Men las tías har ikke rigtig er jo substitutter for mødrene og er derfor travlt optaget hele dagen. Derfor er der ikke rigtig så meget, der er planlagt, så fx i dag endte jeg med børnene alene. Det var rigtig godt for mig, fordi jeg endelig fik mod på at arbejde med nogle af mine ideer. Jeg havde jo ikke rigtig noget valg. Heldigvis var Melissa der, en pige på 9 år, som bor i en af husene. Hun er nemlig meget kreativ og kan en masse lege. Desuden kan man ikke rigtig være alene, når fx børnene skal på toilettet, så er de så små, at de skal følges derhen. Men jeg er overrasket over, at alle kan tørre sig selv, også selvom de har lavet 2'eren. Det er vist et peruansk udtryk, 2'eren.
Tía Delia fortalte mig i går, at de mangler engelsklærer i byen. De fleste af børnene er i forvejen lidt svage i skolen, og derfor endnu mere bagud i engelsk. Så i dag meldte jeg mig som frivillig til at lave et eftermiddagsarrangement, hvor jeg hjælper de ældre børn med deres engelsklektier. Selvom de har sommerferie, er det meget normalt her Peru, at børnene enten indhenter det, de mangler, hvis der fx er nogle fag, de er dumpet i. For her bliver de eksamineret hvert år, lige fra 1. klasse. Noget a la multiple-choice. Det er et projekt, jeg glæder mig til. Jeg er jo mest til børn i de aldre, hvor de begynder at interessere sig for det faglige. Desuden er jeg spændt på hvor meget (lidt), de egentlig kan.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar