mandag den 28. februar 2011

Bestod med 100 %

Min eksamen foregik over tre dage. Først skriftligt, så projektopgave og til sidst mundtlig præsentation. Niveauet var meget lavere end forventet, alle tre ting. Men det er også fordi de fleste der læser spansk ikke taler det i hjemmet. Inderen taler engelsk, koreaneren koreansk, japaneren japansk og amerikanerne amerikansk. faktisk er det kun mig, så det er jo klart, at hvis det er baseret på deres niveau, at jeg kom nemt igennem det. Men jeg er stadig glad for at gå der, dels fordi jeg får lært at tale korrekt, men mest af alt fordi jeg lærer at udtrykke mig. En ekstra bonus er den kulturelle udveksling, fordi vi er så heldige at komme fra vidt forskellige kontinenter og lande. Vores projekt handlede om vane fra vores respektive nationer. Jeg valgte efter forslag fra Jakob og Astrid "Janteloven", som jeg synes er noget rigtig vigtigt, fordi der i andre lande og også her i Peru slet ikke eksisterer sådan en tankegang. Her handler det bare om selvpromovering. Jo mere selvtillid, jo bedre. Her roser man og fremhæver man de bedste og dygtigste. Lidt ydmyghed, ville gøre godt. Mest af alt fordi det ville skabe måske lidt mere social lighed? Skelne er så store her, og især de rige elsker at gøre sig bemærket via eksklusivitet. Hvor der findes offentlige institutioner, findes der altid private, som er endnu bedre, endnu større, for dem, som kan betale. 
      I Japan skulle det efter sigende være endnu mere praktiseret, nok alt for meget hvis du spørger mig. Når folk giver dig et kompliment, skal du kigge dig over skuldrene, lade blikket falde bagud og se forundret ud: "Hvem mig? Neeej". At tage imod et kompliment er i deres øjne arrogance. Hun nævnte desuden, at der er en talemåde, som siger, at det søm, som stikker ud, vil bliver hamret på plads. Altså det handler i hvert fald ikke om at gøre sig bemærket, mere om at ensrette sig. Det lyder jo lidt ekstremt, ikke? Lidt for kommunistisk i bogstavligste forstand. Sådanne småting om de andre kulturer og lande lærer vi hinanden.
      Men da undervisningen ikke helt er så udfordrende, overvejer jeg at tage engelsk ved siden af... Hvis pengene rækker. Det går jo ikke, jeg bruger den allesammen inden Astrid, Liv og Jakob kommer! Ellers har jeg det godt, keder mig lidt, men prøver at udfylde det med at læse, løbe og hænge ud med fætrene. Har indtil nu ikke været rigtig kulturel med museer og sådan, so I better get started!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar