søndag den 3. april 2011

24 kr rigere

Har undervist i engelsk i dag med tømmermænd! Det er to piger, som har brug for noget lektiehjælp i engelsk, så nu er de mine elever. Vældig søde. Den ene er lærenem og meget udadvendt. Hun spørger mig hele tiden om DK og har add'et mig på Facebook. Mens anden bare kommer for at få lavet sine lektier. De går begge i 6. klasse og lærer stadig farverne, at bøje "to be" og andre basale ting. Deres bøger lægger op til et højere niveau, men det er tydeligt at se, at pga. undervisningsformen her, så lærer de kun en brøkdel af alle de noter, de skriver. Her har lærerne slet ikke noget ansvar for elevernes faglige udfoldelse. Det er børnene og deres forældre, der har ansvaret, lærerne giver dem kun redskaberne. Det er helt forfærdeligt. Så kan I jo godt forestille her, hvordan det også øger den social ulighed. Og så har de udover det, en syg orden her. Udover de alle har dem samme skrift, fordi det er jo en måde at disciplinere på, så skal de skrive deres noter med kuglepen, og bruge retteblæk, hvis de laver en fejl. Alle store bogstaver og tegn skrives med rød, mens resten er i blå. Jeg tænker, at det måske har noget at gøre med, at de ikke har samme adgang til bøger, så deres noter er ligesom deres skolemateriale, og derfor er det jo ret vigtigt, at de er læsbare. For her har de jo eksamen hver år fra 1. klasse.
      Her forleden læste jeg min fætters Historie-noter. Det var bare en komprimeret tekst om en bestemt periode. Romantikken, vist nok. Meget overfladisk og meget lidt uddybende. Det var som taget ud fra et leksikon. Så jeg kan godt forstå, der er småuvidende her, når deres intellekt på ingen måde bliver stimuleret. Jeg tager 5 soles i timen, hvilket skulle være ret billigt. Jeg synes jo bare det er hyggeligt, og jeg behøver ikke at forberede mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar