fredag den 1. april 2011

Mine første køretimer

Så har jeg været på min anden køretime i dag. Det gik betydeligt bedre i dag, fordi jeg slappede mere af, og derfor ikke havde problemer med koblingspunktet. Han sagde dog, at jeg er nødt til at øve mig ved siden af, fordi fem køretimer ikke plejer at være nok for folk. Besynderligt, ikke? At de ligefrem regner med, at du øver dig i din egen bil, fordi det er åbenbart normalt her bare at køre rundt uden kørekort. Som sagt, at gå på køreskole er ikke obligatorisk, man kan godt, hvis man er autodidakt, går op til eksamener med det samme. Det er, hvad de fleste har gjort. Men nu er det ved at ændre sig lidt, flere unge er begyndt at tage køre- og teoritimer, fordi politiet er begyndt at være mere emsige, og faktisk giver folk bøder for værste lovovertrædelser. Men der er langt igen. 
      For lige at give jer et indblik i, hvor den trafikale situation er, så respekterer de for faktisk ikke rigtig nogen færdselsregler! Vigepligt afhænger af den, der først stikker snuden frem, ligeså med overhalinger. I dag skulle jeg lave en u-vending på en stor hovedvej, som blev delt af en midterrabat. Et sted på midterrabatten var der hul, så man kan dreje til venstre eller lave u-vending. I det jeg skal til at lave min vending, kommer en modsatkørende billist, som også skal dreje til venstre, dvs. min højre. Han er jo lidt mere rutineret, og er derfor foran mig. Han vælger så, fordi det er ham mest bekvemt, at dreje i venstre side i stedet for højre, så jeg skal pludselig dreje meget mere skarpt, end jeg lige havde forventet. Det ender med, at min kørelærer måtte bremse for mig, fordi jeg ikke bremsede hårdt nok, fordi jeg slet ikke havde forventet, at det her kunne ske. Så siger han: "se, derfor skal du altid helt ned i tempo, når du vil dreje", i stedet for at give den anden bil skylden for faktisk at køre i den forkerte side! Men nej, her i Peru hedder det sig, at man bare må tilpasse sig de situationer, man bliver udsat for. Så udover de gængse ting, man skal kigge efter, når man kører, såsom de andre biler, skiltning og generelle færdselsregler, ja, så skal man helst forvente det værste fra folk, undgå dybe huller i vejen og alle de uskiltede vejbump. Faktisk vil jeg vove at påstå, at de ikke overholder noget anden end at køre i højreside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar