søndag den 29. maj 2011

Cumpleaños de Celia y Hector

22.33: Ankommer til festen. Der sidder nogle peruvianer på stole langs væggen. Der er stadig masser af plads til flere. De skal nok komme. Sætter os ved at bord og går ombord i de første af de 360 øl (650 ml.), der er indkøbt til festen. Bandet er ved at sætte udstyret op.

23.00: Hector og Celia byder velkommen til festen. Midt i talen ankommer 5 danske drenge, vi mødte i Cuzco; de havde forsikret os om, at de ville komme, men vi var i tvivl, om de ville klare den, for de havde kun en adresse i et lidt usikkert kvarter at gå efter. Nu er vi 14 danskere. Føler os ikke langt hjemmefra.

23.07: Bandet begynder at spille salsa, cumbia og meringue. Dansegulvet bliver straks fyldt. Fidel fører an med ukendt tante til familien. Jeg må hellere snart invitere Celia op, ellers snupper en af de andre fyre hende.

23.15: Danskerne joiner dansen. Musikken er så høj, at man dårligt kan snakke. Salsahofterne bliver smurt.

23.31: Opdager bartenderen. Bestiller tre mojitos. Får ikke drukket dem; Celia forærer dem til sin kusine. Bestiller tre mere. Får to. Giver dem væk. Drikker øl.

23.44: Fire fulde mænd hiver mig over. Glemmer deres navn, når de har sagt det. De begynder at joke. No hablo muy bien en español, pero entiendo un poco. De joker. Jeg griner på de rigtige tidspunkter. Det kan de godt lide. De fortsætter. Byder mig på øl. No gracias. De forsøger sig på engelsk. Lugter meget af øl. Tengo que tomar mas.

23.59: Kigger rundt efter den 15 kg store svinesteg, bageren har lavet. Den burde være her nu. Spørger Celia. Regner med, at den er forsinket en time. Godt bud. Henter øl. Sætter mig med de danske drenge.

00.23: Celia holder tale på spansk. Forstår ikke så meget af det spanske. Heldigvis har hun oversat den for mig tidligere. Hun stråler, som hun står der og taler. Hector holder også tale. Bandet overtager det festlige publikum. Spiller salsa igen. Hora Loca starter. Klovne danser med os. Sprøjter skum ud. Har balloner.

00.40: Danser stadigvæk. Har budt Celias kusine, Christina, op. Skal lære nogle flere moves, hvis jeg skal imponere de her sydamerikanere. Helen, Celias anden kusine, vil gerne danse med en af de danske fyrer. Han ligner Mikael Berthelsen. Det her er en fantastisk god fest.

00.46: Får at vide, at jeg dansede salsa til en cumbia-sang. Spørger, hvordan man danser cumbia. Celia lærer mig det.

01.26: Svinestegen ankommer. Alle er pludseligt meget sultne. Putter for meget chilisovs på min mad. Spiser det alligevel. Dum fejl. Kommer til at tilbyde Kristine et stykke ren fedt. Hun tygger på det. Endnu en dum fejl.

01.49: Stoleleg går på danskernes initiativ igang. De små kusiner leger med. God stemning. Finale mellem Astrid og Celias fætter, Brandon. Brandon vinder.

02.40: Bandet kalder på Celias kæreste. Det er mig. Jeg sidder hernede. Skal åbenbart sige et par ord. No hablo muy bien en español. Taler dansk. Celia oversætter til spansk. Beder bandet om at spille sangen "Celia". Vi danser en dans sammen.

03.23: Papito bliver puttet i seng. Han er gammel.

03.29: Papito kommer tilbage. Skal have en øl mere.

04.11: Drikker en øl med Helen. Hun snakker engelsk, jeg spansk. Spiser et par småkager. De fylder meget i munden. Skyller dem ned med en andens persons tequila sunrise.

04.51: Danskerne får lov at sætte musik på. Hensat til en dansk privatfest. De danske drenge danser meget homoerotisk. Er i tvivl om, hvordan peruanerne modtager det. Føler mig lidt pinlig på deres vegne.

05.30: Rydder tomme flasker sammen. Tømmer halvfyldte (eller halvtomme) flasker. Gemmer spiritusen.

06.03: De andre piger går i seng. Bør blive her til den bitre ende. Solen er stået op. Haner galer.

06.37: Putter drengene i en taxa hjem. Vinker farvel. Køber en morgenbolle med spejlæg.

06.55: Lader være med at børste tænder.

07.02: Falder vist i søvn.

12.45: Vågner uden tømmermænd. Er vildt glad efter festen igår.

13.33: Skriver dette blogindlæg.

Jakob

Ingen kommentarer:

Send en kommentar