tirsdag den 4. august 2015

En lillebitte meget hurtig update. Vi starter først i skole d. 11. august pga. problemer med kursusbasen og tilmeldinger til kurserne, så pludselig havde vi en uge her i Santiago mere, og vi synes i forvejen at det er lidt svært at finde ud af den vekslen der er mellem at være turister, som skal på seight-seeing og så at vi langsomt skal til at opbygge en hverdag herned og ikke bruge for mange penge. I øvrigt har jeg ikke lige fået fortalt, hvordan priserne er hernede. Men de er meget lig de danske, i hvert fald supermarkedspriserne. Deres valuta er pesos, og her er vi alle millionære, fordi her skal man bare gange det danske beløb med 100, så får man det i pesos. Så fx min husleje er 230.000, dvs. i omegnen af 2300 DKKR! Det tog mig lidt tid, før jeg forstod, at det var så nemt at omregne. I begyndelsen regnede jeg om til dollars og så danske kroner.

Men Mauricio, som bare er en champ, har lånt os han et år gamle jeep, og så er planen, at Camilla og jeg kører op nordpå til La Serena, som skulle være fantastisk. Camilla er mere kørevant end jeg, for da jeg oprindeligt blev spurgt om jeg ville låne bilen takkede jeg pænt nej, da trafikken her er lidt skræmmende. Primært inde i byen og skiltningen er dårlig, men ellers er vejforholdende betydelig bedre end i andre Latinamerikanske storbyer. Camilla er oprindelig fra Canada, så hun er vant til at køre alle steder hen. Så woop woop vi skal på en kort road trip de næste par, se kysten og ellers bare nyde ferien inden skolen starter. Vi lover at tage mange billeder.

Mht. bolig flytter jeg ind d. 11. august hos to chilenere, designere (ved ikke hvad de arbejder med!), så det er bare ligesom jeg drømte om; ville jo helst undgå at bo med andre udvekslingstuderende, så jeg kan lære så meget chilensk som muligt! Området hedder Providencia (google det!), og er meget fint og flot og ikke-farligt, så når det er mørkt og jeg skal hjem, så er det intet problem.

En sidste kort ting, jeg lige vil dele med jer apropos at passe på miljøet. De døjer jo med ekstrem meget SMOG om vinteren i Santiago, fordi kulden holder alle de forurenende partikler nede i den dal, som Santiago ligger i. MEN, og nu kommer det geniale: politikerne gør jo rigtig meget for at nedsætte forureningen (ahøøøm), så de har simpelthen bestemt, at hver dag er et to-cifret tal, fx 56, som svarer til det sidste nummer på din nummerplade, og hvis din nummerplade har dette tal, må du ikke køre HELE dagen, ellers får du en bøde. Smart, ikke? Det er både privatbilet, firmabiler etc. Men chilenerne har mere end én bil, så de tager jo bare den anden. Har endnu ikke mødt nogen, hvor det var et problem, udover de fattigste, som kun har en bil og lever af den. Igen, hvor er jeg taknemmelig over, at jeg lever i oplyst land, hvor politik - for det meste - ikke bare er overfladiske og populistiske løsninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar