tirsdag den 15. september 2015

Alt for hjælpsomme og høflige

En ting alle os turister og udvekslingsstuderende har oplevet er, at chilenere hellere vil semi-hjælpsomme end ikke at hjælpe overhovedet. Dvs. Når du spørg om hjælp på gaden/universitetet/diverse institutioner, så vil en chilenere hellere misvejlede dig end ikke at vejlede dig. Dette er sket for mig flere gange, fx hvis du spørger om vej, så sender de dig i en retning, siger du skal dreje lidt hist og her og så finder du det. Og så siger de, at det kun tager 10 min. hvilket bestemt er relativt. Måske 10 måske 30 min. og måske er du slet ikke på vej hen, hvor du gerne ville hen. Og sådan er der generelt med information.

I går skulle jeg i banken og få ordnet min chilenske konto og finde frem til de penge, som jeg har sendte fra Danmark og endnu ikke modtaget. Det første sted, sagde de, at den type konto jeg har ikke kan modtage udenlandske transaktioner, så sendte de mig videre til en anden bank med mere expertise. I denne var der ingen, der vidste noget om udenlandske transaktioner. Så jeg skal videre til en tredje bank, hvor han siger, jo selvfølgelig kan jeg da det, så længe det er mindre end 20.000 kroner, og at det bare tager 3-4 hverdage. Desværre var systemet nede i går, så han kunne ikke tjekke for mig, hvor pengene befandt sig (de skal over USA først). Så imellemtiden har mit humør  og mit stressniveau og mine tanker været igennem alle tænkelige scenarier/niveauer. Fra worst-case til "tag det nu roligt Celia, du er i Sydamerika på ferie, ingen stress". Det her land er ikke for control freaks som mig. Er snart bange for at få en blodprop!!! Eller skal jeg virkelig tage kulturen til mig og bare affinde mig med og måske endda holde af, at tingene går så skide langsomt, ting tager sin tid, men er man stædig nok og kender de rigtige mennesker, så med insisteren, så kan man alt, hvad man vil?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar